سن مناسب برای تزریق بوتاکس

چین و چروک به دو دسته تقسیم می شود، چین و چروک استاتیک که در پی گذر زمان، پیری و افتادگی صورت ایجاد می شود که این موارد به بوتاکس جواب نمی دهد. دسته ای دیگر از چین و چروک که به آن دینامیک می گوییم در اثر اخم کردن و انقباض عضلات ایجاد می شود.

بوتاکس، ماده ای است که از سم باکتری به نام بوتولینوم گرفته می شود. در واقع بوتاکس تزریق سم بوتولیسم است که باعث کاهش حرکت عضلات می شود و با کاهش حرکت، سطح پوست صاف می شود.

بوتاکس قابلیت فلج کردن عضلات را دارد و در حال حاضر در زمینه زیبایی و پزشکی از آن برای فلج کردن عضلات صورت استفاده می شود تا چین و چروک از بین برود.

وقتی چند بار بوتاکس تزریق شود عضلات دیگر ضعیف می شود و نمی تواند پوست را بکشد تا چین و چروک ایجاد کند.

استفاده از بوتاکس چه برای درمان و چه برای پیشگیری  از چین و چروک مناسب است، بوتاکس یک سم است که پس از تاثیرگذاری، سریع از بین می رود اما چون تاثیر آن روی پایانه های عصبی و عضلانی است، این پایانه ها تا چندماه به واکنش های تحریک آمیز پاسخ نمی دهد و بعد از آن دوباره به تدریج پایانه عصبی عضلانی ساخته می شود و فعالیتش را از سر می گیرد و عضله دوباره شروع به کار می کند. از این رو دوباره باید تزریق انجام شود. بهترین قسمت صورت که بوتاکس به آن جواب می دهد، قسمت بالا و پایین صورت است.

بوتاکس بیشتر روی پیشانی و دور چشم ها جواب می دهد و حتی برای بالا کشیدن ابرو  می توان از بوتاکس استفاده کرد.

حداقل سن برای استفاده از بوتاکس 18 سال اسمی باشد. به دلیل این که قبل از 18 سال هنوز فرد چین و چروک روی صورت ندارد و دلیل دیگر این که عوارض این ماده هنوز کاملا شناخته نشده است. این نکته را باید در نظر داشت که بوتاکس یک ماده سمی است و مشخص نیست که استفاده درازمدت از آن دقیقا چه عوارضی دارد.

اگر در سنین پایین بوتاکس کنید طبیعتاً این کار را باید در فواصل 4 تا 6 ماه تکرار کنید. بنابراین دوز این دارو در بدن افزایش می یابد و عوارض آن در آینده مشخص می شود. به همین دلیل بسیاری ازجراحان یا پزشکان زیبایی حداقل سن استفاده از بوتاکس را 23 سال در نظر می گیرند.

ادامه مطلب...

       دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )